ستاد هماهنگی فعایتهای مهدوی

گزارشی از سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

1396/02/24

سیزدهمین همایش دكترین مهدویت با سخنرانی آیت الله جوادی آملی در افتتاحیه و آیت الله اراكی در اختتامیه، به كار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، مهم ترین اخبار این همایش را در ادامه از پیش رو می گذرانیم:


آیت الله العظمی جوادی آملی:
رسیدن جامعه به عقلانیت و عدالت بدون حضور مردم امكان پذیر نیست

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، سیزدهمین همایش بین‌المللی دكترین مهدویت با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام كاظم(ع) قم برگزار شد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنان خود با اشاره به موضوع محوری این همایش بین المللی اظهار داشتند: در این همایش ابتدا باید به صورت مساله، سپس رسالت امام مهدی(عج) و در ادامه باید به وظیفه منتظران پرداخته شود.
ایشان ادامه دادند: قرآن بهترین میزان در تبیین صورت مساله «مهدویت» است، چرا كه مرزها را به درستی مشخص كرده كه چه چیزی جزء دین است و چه چیزی به منهاج تعلق دارد.
معظم له تصریح داشتند: جریان ظهور حضرت مهدی(عج) امری جهانی است و همه صحف گذشته به آن بشارت دادند و پیروان همه ادیان منتظر ظهور ایشان هستند.
ایشان افزودند: حضرت ولیعصر(عج) خلیفه الله و خلیفه رسول الله است و امامت ویژه را برعهده دارد. همه ائمه اطهار، خدا و رسولش را به خوبی می‌شناسند چرا كه در احادیث آمده است الله را باید با الله شناخت و رسول را با رسالت.
این مرجع تقلید تصریح داشتند: امام باید جهان را بشناسد زیرا اگر زمین و آسمان را نشناسند و به انسانیت انسان‌ها آگاه نباشد نمی‌تواند خلیفه باشد؛ همانگونه كه هویت خود و الله و رسول خدا را باید بشناسد، به قلمرو خلافت او كه تشریع و تكلیف است باید آگاه باشد.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: وجود حضرت ولیعصر(عج) كل نظام تدوین را در دست دارد. ایشان باید جامعه بشری را از شرق تا غرب و شمال تا جنوب بشناسد تا اینها را به مقصد برساند. اگر انسانیت و مسائل سیاست و اقتصاد و معرفت شناسی، در كف دستش نباشد چگونه در عصر ظهور جامعه را به عدل برساند؟
ایشان با اشاره به وظایف مردم در عصر غیبت خاطرنشان كردند: دعا كردن و صدقه دادن و نیایش های ما جزو وظایف رسمی ما در این خصوص است؛ امام صادق (ع) به شاگرد مخصوص خود حدیث من عرف نفسك را در خصوص حضور در عصر ظهور فرمودند؛ این حدیث با سالها درس خواندن نیز فهمیده نمی شود؛ دعا كردن‌ها و صدقه دادن‌ها جزو وظایف رسمی ما هست اما بر اساس احادیث اهل بیت(ع) باید امام زمان را درك كنیم و بشناسیم. اگر امام را به عنوان یك رهبر بشناسیم همین بحث‌های كلامی حوزوی كافی است.
معظم له ادامه دادند: امام علی(ع) به مالك اشتر فرمود كه اگر می خواهی كه این مردم امام و جایگاه مردم را درك كنند، باید كاری كنی كه این مردم ایستاده و پابرجا باشند؛ ایشان فرمودند كه ما انقلاب نكردیم كه آزاد باشیم زیرا ما بنده خدا هستیم بلكه انقلاب كردیم كه دین را از اسارت آزاد كنیم؛ برخی حرف از غدیر می‌زنند اما سقیفه را در سر می‌پرورانند. اینكه می گوییم غدیری هستیم یعنی انتخاب از سوی خدا است نه مردم. مهمترین رهاورد غدیر این است كه نگذاشت دین اسیر باشد. سقیفه برای اسارت دین و غدیر برای نجات دین آمده است.
ایشان تأكید داشتند: تا وحی، نبوت و رسالت خاص و عام را نشناسیم، نمی‌توانیم امام شناس باشیم. این وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است كه این علوم را تبیین كنند تا بیان نورانی امام صادق(ص) كه خدا را با خدا و رسول را به رسالت و اولی الامر را با اولی الامری بشناسیم، به خوبی تبیین شود.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به لزوم حضور مردم در صحنه و فراهم كردن مقدمات ظهور خاطرنشان كردند: تا مردم ظهور علمی و عملی نداشته باشند جهان سراسر عدل نمی‌شود. این مقدمه روشن است كه تا مردم حضور نداشته باشد عدل بر جامعه فراگیر نمی‌شود. رسیدن جامعه به عقلانیت و عدالت بدون حضور مردم امكان پذیر نیست. عدم حضور مردم در صحنه سبب تنها ماندن رهبر می‌شود و تا زمانی كه مردم عاقل نشوند در صحنه حضور نخواهند یافت.
این مرجع تقلید افزودند: وظیفه ما در بخش‌های كلامی، تبیین حدیث نورانی امام صادق(ع) در دانشگاه و حوزه است. مردم اگر بخواهند طعم شیرین ولایت و امامت را بچشند وظیفه دارند محقق و عاقل باشند. دست هدایت الهی و دست حضرت وقتی بالای سر مردم می‌آید كه عقل آنان هم در بخش اندیشه و هم در بخش انگیزه به حد مطلوب برسد.
ایشان اظهار داشتند: مردم ستون هستند و رهبر وقتی می‌تواند ادعای رهبری كند این ستون را سرپا نگهدارد وگرنه قرار دادن بار روی ستون ضعیف سبب ریختن بار می‌شود. اگر مردم خوابیده باشند رهبر شكست خواهد خورد.
معظم له با اشاره به پیام مشاور پاپ به این همایش نیز گفتند: ای كاش جناب پاپ متوجه می شد كه مهدی(عج) كیست و به همین خاطر خود او به این همایش پیام می داد و مهدی(عج) را می شناخت كه ایشان چه برای عاقل كردن و عادل كردن مردم چه خواهد كرد؛ قوم مومن قوم قائم به ایمان هستند؛ امام زمان(عج) كاری می كند كه پیروان او قائم به ایمان و عدل هستند؛ در این شرایط است كه پیروان ایشان سمعا و طاعتا هستند.
حضرت آیت‎الله جوادی آملی افزودند: غربی ها دو جنگ جهانی بزرگ را به دنیا تحمیل كردند و امروز جنگ جهانی نیابتی از سوی غربی ها علیه ما روا داشته شده است و كارخانه های اسلحه سازی آنها به شكل سه شیفته آلات كشت و كشتار را تولید می كنند؛ حال باید به این نكته نظر افكند كه امام زمان خودپسندی ها را به عقل و خدا خواهی مبدل می كند و این مردم را قائم به عقل و عدل می كند.
در این مراسم از 22 مهدی یاور به دست مبارك آیت‌الله العظمی جوادی آملی تجلیل و تقدیر به عمل آمد. همچنین در بخش دیگری از این مراسم از تعدادی از آثار مهدوی توسط معظم له رونمایی شد.

=================
رئیس موسسه آینده روشن خبر داد
شركت 74 مهمان خارجی در همایش بین المللی دكترین مهدویت

رئیس موسسه آینده روشن گفت: همایش بین المللی دكترین مهدویت امسال 74 مهمان خارجی از 31 كشور جهان داشت و آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسیدآقایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به بحث انتظار اظهار كرد: براساس روایات بهترین كار در دوران غیبت امام زمان(عج) انتظار فرج است.
وی ادامه داد: فعالیت سیزدهمین دوره همایش بین المللی دكترین مهدویت از دیروز در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) در شهر قم آغاز شد و این همایش ظهر امروز به كار خود پایان داد.
رئیس موسسه آینده روشن افزود: همایش بین المللی دكترین مهدویت امسال 74 مهمان خارجی از 31 كشور جهان داشت، آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود و آیت‌الله اراكی دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در مراسم اختتامیه همایش بین المللی دكترین مهدویت سخنرانی كرد.
پورسیدآقایی با اشاره به كمیسیون‌های همایش دكترین مهدویت اظهار كرد: امسال 200 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید و در نهایت 90 مقاله در كمیسیون‌های همایش بین المللی دكترین مهدویت ارائه شد.
وی ادامه داد: دانشمندانی با ادیان و مذاهب مختلف در همایش دكترین مهدویت حضور پیدا كردند و همه آن‌ها اعتقاد داشتند كه در آینده باطل توسط یك مرد الهی از بین می‌رود.
رئیس موسسه آینده روشن افزود: امسال در همایش دكترین مهدویت از 15 اثر مهدوی رونمایی شد كه تنها یكی از این آثار 29 جلد داشت. همچنین امسال از آیت‌الله عیسی قاسم به عنوان مهدی یاور تقدیر شد. سال گذشته این تقدیر از شیخ زكزاكی صورت گرفت و از شهدای مدافع حرم و آتش نشان نیز به عنوان مهدی یاور تقدیر كردیم.
پورسیدآقایی با اشاره به مراسم اختتامیه همایش دكترین مهدویت اظهار كرد: در این مراسم دبیران كمیسیون‌ها گزارش كار دادند و آیت‌الله اراكی سخنرانی كرد.
وی ادامه داد: معتقد هستیم كه انتظار بهترین عمل و بهترین جهاد است و بر اساس روایات منتظران اجر زیادی دارند. انتظار معرفتی است كه با اقدام و عمل همراه باشد و انتظاری كه آمریكا و صهیونیست‌ها را به غیظ نیاورد، انتظار راستین نیست.
رئیس موسسه آینده روشن با بیان اینكه انتظار باید در تمام ابعاد زندگی ما حاكم باشد خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند كه ما تنها دولت مقاومت هستیم و تنها نظام، حاكمیت و كشور مقاوم در جهان ایران است.
===========

آیت الله اراكی:
وحدت اسلامی مهمترین مقدمه ظهور مهدی موعود است

دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از وحدت اسلامی به عنوان مهمترین مقدمه ظهور حضرت ولیعصر(عج) یاد كرد.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، آیت الله محسن اراكی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی دكترین مهدویت، از برگزاری این همایش تقدیر كرد و گفت: اگر بگوییم كه اندیشه مهدویت مهمترین مقوله معاصر جهان بشر است، گزافه نگفتیم.
وی افزود: قانون سنت انتظار هم به جهان شناسی مهدویت ارتباط دارد و هم با جامعه شناسی و دانش سیاسی مهدویت مرتبط است. از قرآن كریم و منابع دینی چنین استفاده می‌شود كه سنت انتظار یكی از مهمترین سنت‌های فراگیر الهی است كه این انتظار از خدای متعال آغاز می‌شود تا به رسل الهی و فرشتگان و جوامع بشری می‌رسد.
آیت الله اراكی تصریح كرد: خداوند متعال منتظر است و جهان در انتظار یك حادثه بزرگ قرار دارد. انتظاری كه در قرآن به آن پرداخته شده و بر انتظار همه جهان آفرینش نسبت به این حادثه بزرگ تأكید دارد.
این استاد برجسته حوزه اظهار كرد: انتظار دارای سه مرحله است كه انتظار آفرینش حضرت آدم نخستین مرحله بود و جهان در انتظار آفرینش چنین موجودی بسر می‌برد. مرحله دوم انتظار نیز بعثت رسول خاتم ادیان حضرت محمد(ص) به شمار می‌رود كه در منابع اسلامی و غیر اسلامی می‌توان دریافت كه همه ادیان بشارت ایشان را داده‌اند.
وی درباره مرحله سوم گفت: انتظار مهدی موعود و قیام حكومت جهانی عدل الهی نیز سومین مرحله است كه از منابع دینی استفاده می‌شود فلسفه انتظار طولانی همه تاریخ را در بر می‌گیرد. این انتظار با همه گسترده جهان گیر، انتظار مدیریت جهانی بشریت و خلافت خدای متعال در مدیریت آفرینش محسوب می‌شود.
اراكی ادامه داد: این بزرگترین و مهمترین دستاورد جهان آفرینش است و كلید مدیریت عادلانه جهان به انسان سپرده شود. فرشتگان كه انتظار چنین موقعیتی داشتند نسبت به این مساله غبطه می‌خورند كه ای كاش ماموریت مدیریت جهان آفرینش كه همسان مدیریت خداوند متعال است به ما واگذار می‌شد.
وی با اشاره به اینكه این مدیریت كاملا خلافتی و نیابتی است، خاطرنشان كرد: خلافت تنها به این معنا نیست كه یك موجودی آفریده شود كه بتواند كارهای عجیبی انجام دهد بلكه خلافت یعنی آنچه خداوند می‌كند را انجام دهد. خلافت دارای مراحلی است؛ خلافت فردی كه مامور اجرای فرمان خداوند است و خلافت امت كه طی آن، خلیفه مامور است امتی را فراهم كند كه به فرمان خدا باشند از آن جمله‌‌اند. این خلافت به حضرت محمد(ص) تعلق دارد و سایر پیامبران خلافت تمهیدی داشته‌اند.
دبیركل مجمع تقریب مذاهب گفت: اساس خلافت دوم نیز شكل گیری امت است كه شكل گیری آن بستگی وحدت امت اسلامی دارد. رابطه تبعیت از رسول اكرم به هویت واحده ملت و امت اسلامی وابسته است و وحدت اسلامی مهمترین مقدمه ظهور مهدی موعود است.
وی افزود: حاكمیت زمین از آن جامعه صالح است و جهانیان در انتظار این جامعه هستند. ماموریت آبادانی زمین و جهان به بشر سپرده می‌شود اما این ماموریت به دست جامعه عباد صالح صورت می‌گیرد.
آیت الله اراكی خاطرنشان كرد: اندیشه مهدویت یعنی اندیشه‌ای كه بشریت را به جامعه عادلان و صالحان و جامعه‌ای كه بشر از پرداختن به مشكلات خود گذر كند، سوق دهد. در جامعه مهدوی نه تنها فكر ریشه كن می‌شود بلكه آبادانی چنان گسترش پیدا می‌كند كه زكات گیرنده‌ای وجود نخواهد داشت و حضرت مهدی(عج) دستور می‌دهد در بیت المال را باز كنند ولی كسی نیست كه از بیت المال چیزی بردارد.
این استاد حوزه علمیه تصریح كرد: جامعه بشر در زمان ظهور هیچ مشكلی نخواهد داشت. چنین جامعه‌ای است كه می‌تواند بشر را به بهشت برین سوق دهد.
وی گفت: مهمترین شرط انتظار در جهان معاصر بازگرداندن حیات به امت محمد(ص) است و اگر این حیات برنگردد قطعا زمینه ظهور فراهم نمی‌شود. این امت اگر یكپارچه شده و اراده واحدی شكل گیرد امتی خواهد بود كه امامت به همراه آن، دوران خلافت نهایی را محقق می‌كند.
===============

دبیر كمیسیون مشترك دانشگاه امام صادق و مسجد جمكران مطرح كرد
تحلیل وضعیت ظهور در همایش دكترین مهدویت

دبیر كمیسیون مشترك دانشگاه امام صادق و مسجد جمكران فرجام شناسی و تحلیل وضعیت ظهور را از جمله مباحث مطرح شده در این كمیسیون دانست.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، محمد دوایی دبیر كمیسیون مشترك دانشگاه امام صادق(ع) و مسجد مقدس جمكران پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه همایش بین المللی دكترین مهدویت، درباره مقالات ارائه شده در این كمیسیون اظهار كرد: 11 مقاله در این كمیسیون ارائه شد كه فقط 8 مقاله فرصت ارائه یافتند.
وی افزود: مسائلی نظیر فرجام شناسی، تحلیل وضعیت ظهور، وضع تعاملات خانواده، تقابل حق و باطل و حتی سلوك اجتماعی و محیط زیست در این كمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.
دبیر كمیسیون مشترك دانشگاه امام صادق و مسجد جمكران با اشاره به وقت اندكی كه برای قرائت و بررسی مقاله ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در كمیسیون ها امكان بحث تخصصی وجود نداشت زیرا وقت كم بود در حالی كه باید حداقل 25 دقیقه برای هر مقاله وقت گذاشته شود تا بحث و برسی و سوال و جواب شود كه امیدواریم در آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: همانگونه كه موضوعات به صورت سالانه مهندسی می‌شود ریز موضوعات نیز باید مهندسی و در فراخوان اعلام شود تا بر اساس محورهای اعلام شده، مقاله‌ها نوشته شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: برای اینكه نگاهمان به دكترین مطلوب‌تر باشد، می توانیم تلفیق‌های نگاه مادی و معنوی، ارتباط سنت الهی با اختیار الهی و همچنین ارتباط مفهوم و مصداق در كنار هم را مدنظر قرار دهیم.
================

دبیر كمیسیون مركز تخصصی مهدی موعود(عج) حوزه علمیه قم:
همایش دكترین مهدویت در تحقق وحدت جوامع اسلامی تاثیرگذار است

دبیر كمیسیون مركز تخصصی مهدی موعود(عج) همایش دكترین مهدویت گفت: این همایش به دنبال بررسی نگاه سایر ادیان اسلامی نسبت به منجی عالم بشریت بوده و در تحقق وحدت جوامع اسلامی نیز تاثیرگذار است.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رعایتی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین‌المللی دكترین مهدویت كه در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام كاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینكه موضوع رجعت به عنوان یكی از ابعاد مهم مهدویت مطرح است، اظهار كرد: چالش‌های پیش‌رو شیعه در مواجهه با حضرت مهدی(ع) در یكی از مقالات كمیسیون مركز تخصصی مهدی موعود(عج) حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به موضوع نقش حركت تاریخی انبیا در تشكیل حكومت عدل جهانی تصریح كرد: انبیای الهی مقصد واحدی داشته‌اند به همین علت باید انبیا را از این نگاه مورد بررسی قرار دهیم.
دبیر كمیسیون مركز تخصصی مهدی موعود(عج) حوزه علمیه قم در همایش بین‌المللی دكترین مهدویت خاطرنشان كرد: این همایش به دنبال بررسی نگاه سایر ادیان اسلامی نسبت به منجی عالم بشریت بوده و در تحقق وحدت جوامع اسلامی نیز تاثیرگذار است.
==========

جهت مشاهده اخبار بیشتر، اینجا کلیک کنید.

دفتر مرکزی